Bugun...


Zeliha Fatma AYKIN


Facebookta Paylaş









EŞKİYA
Tarih: 04-03-2019 07:14:00 Güncelleme: 04-03-2019 07:14:00


29 KASIM 1996’da Gösterime giren filmin konusu dramdır. Yönetmeni Yavuz TURGUL olup senaryosu da ona aittir. Filmlerinde, senaristin üzerinde durduğu konulardan biri olan toplumsal değişim vurgulanmaktadır. Film Şener Şen’in canlandırdığı Baran karakteri etrafında dönmektedir. Zamanında aşiret reisi, Baran’ın babasını ölüme gönderdiği için Baran isyan amaçlı dağa çıkar ve eşkıya olur. Dağda diğer eşkıya arkadaşlarıyla birlikte ağanın adamlarıyla çatışır. Dağa çıktığından itibaren hayatı dağlarda geçer. Bu süre yakın arkadaşı Berfo’un onu jandarmaya ihbar ettirene kadardır. Baran’ın sevdiği kızı Keje’yi de alır ve İstanbul’a giderler. Yıllar sonra hapisten çıkan Baran köye gider. Gittiğinde karşılaştığı manzara onu adeta yıkıma sürükler. Ceren anadan başka köyde kimse kalmamıştır. Olan biteni Ceren anadan öğrenir. Ona gitmeden önce, boynunda duran, kurşuna karşı koruduğuna inandığı muskasını verir. Baran kendini ihbar eden adamın peşine düşer. Yakın arkadaşının Keje’yi elde etmek için Baran’ı, altın karşılığında köylü birine ihbar ettirip hapse girmesine sebep olduğunu öğrenir.  Bunun üzerine İstanbul’a gitmeye karar verir. Trende giderken Cumali ile tanışır. İstanbul’da Baran’a yardım eder, kalacak yer bulur. Küçük bir arkadaşlıkla başlayan Baran-Cumali ilişkisi zamanla baba-oğul ilişkisine döneceğinden ikisinin de haberi yoktur. Cumali Baran’ın Keje’yi bulmasında yardımcı olur. Yılların getirdiği değişime ayak uydurmakta zorlanan Baran İstanbul’da sürekli kaybolur. Cumali, onu bir an olsun yalnız bırakmaz, onun kaybolmasından endişelenir. Bu kayboluşları nedeniyle Baran yıllar sonra Berfo’yla karşılaşır. Kendisine yaptığı ihanetin nedenini öğrenmek ister. Sevgisinden gözü dönen Berfo, Keje’den başkasını düşünmez ve ona ulaşabilmek için Baran’ı hapse attırdığını itiraf eder. Bir kız uğruna arkadaşını, sevdiklerini harcar. Berfo, bencil yönünü bu şekilde vurgulayarak narsis bir kişi gibi görünür.  Sürekli tehditkâr sözleri, kuruntulu, kuşkulu ve şüpheci tavırları paranoit kişilik bozukluğu olduğunun habercisi. Sevdiği kadın için her şeyi yakıp yıktığını öğrenen Baran bu gerçek karşısında güçsüz düşer. Keje’nin yıllardır sessiz kaldığını öğrenir, bu sessizlik Baran’ı görene kadardır.  Bir yandan Cumali ve arkadaşları işsizlikten illegal işlere bulaşır. Baran her seferinde bu yolun doğru olmadığını dile getirir ama sözlerinin fayda vermediğini görür. Çünkü Cumali’nin aklında sevdiği kızın abisini hapisten çıkartmak vardır. Bunun için de para lazımdır. Kendi hayatını riske atarak sevdiği kızın abisini hapisten çıkartır. Patron malın eksildiğini fark edince Cumali’nin aldığını anlar. Adamlarına Cumali’yi yakalatır ve mal karşılığında parasını en kısa zamanda getirmesini söyler. Baran Cumali’nin borcu benim borcum deyip üstlenir. Keje’yle birlikte Berfo’nun yanına giderler. Berfo parayı verirken Baran’nın durumuna şaşırır. Keje’yi alıp gitmesini beklerken Cumali’yi kurtarmak uğruna Keje’den vazgeçmesine anlam veremez. Aldığı çekle Baran, Cumali’yi kurtarır. Cumali’nin mutluluğu kısa sürer. Sevdiği kızla evlenme hayalleri kurarken bir yıkım yaşayan Cumali, abisi sandığı kişinin sevdiği kızın sevgili olduğunu öğrenir. Baran’la birlikte onları otel odasında basar, ikisini de öldürür. Artık Cumali bir katildir. Cumali çıkış için halasına gitmeye karar verir. Gittiğinde halası onu istemez, kovar. Yıllar önce halasının yanında kaldığı sıralarda, halasının eşinin onu istismar ettiğini o an haykırır. Bunu yıllardır savunma mekanizmasıyla bastırmaya çalışmış ama halasının tepkisinden sonra patlak vermiştir. Baran Cumali’ye dağa çıkmaktan başka çaresinin olmadığı söyler ve anlaşırlar. Dağa çıkacaklardır. Ama anlaştıkları gibi planları yürümez. İllegal yollarla çalıştığı mekanın sahibinin adamları Cumali’yi vurur. Cumali’nin vurulmasında Berfo’nun da suçu vardır. Baran’a verdiği para karşılıksız çıkmıştır. Bunu öğrenen Baran soluğu Berfo’nun yanında alır. Berfo sevginin yanında bir insan hayatının önemsiz olduğunu vurgular.  Keje’yi sevdiği ve ondan başka hiçbir şeyin öneminin olmaması gözlerinden okunuyordur. Baran onu oracıkta vurur ve ekler: “ Doğru söylüyorsun sevginin yanında insan hayatının ne önemi var.” Oradan ayrılıp Cumali’nin yanında çalıştığı adamın mekanı basar, herkesi öldürür. Baran artık eşkıyalığına geri dönmüştür. Dağlarda gezen Baran artık şimdi apartman çatılarında gezen eşkıya olmuştur, kalbinde de Keje… Günler günleri kovalarken Baran’ın kaçacak yeri kalmaz, polisler çoktan etrafını sarmıştır. Tam o sırada muskası yere düşer. Ayağa kalkar ve kurşunların vücuduna birer birer yara açmasına izin verir. O anda bir yıldız kayar…

Birçok dalda ödül alan filmde değişen toplumsal değerler yüzünden yalnızlaşan insanların hayatlarından esintiler olurken, yıllardır suskun bir kadının kocasına olan direnişi, sevgisiyle gözünü karartmış bir adam; yıllardır sevdiği kadın ve oğlu yerine koyduğu adam arasında kalan bir eşkıya.  Sevdiğinden vazgeçmek mi?  Yoksa oğlun gibi benimsediğin birinden vazgeçmek mi? Bu sorunun cevabı Baran içinde zordur.



Bu yazı 318 defa okunmuştur.

FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
YAZARLAR
SON YORUMLANANLAR
FOTO GALERİ
  • 19-20 Haziran Şemdinli Projesi
    19-20 Haziran Şemdinli Projesi
  • Yarışmadan Cevaplar :)
    Yarışmadan Cevaplar :)
  • Capsler-1
    Capsler-1
  • Capsler-2
    Capsler-2
  • Capsler-3
    Capsler-3
  1. 19-20 Haziran Şemdinli Projesi
  2. Yarışmadan Cevaplar :)
  3. Capsler-1
  4. Capsler-2
  5. Capsler-3
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
  • 8 MART ÖZEL YAYIN
    8 MART ÖZEL YAYIN
  • Şizofreni
    Şizofreni
  • Gülmek en iyi ilaçtır
    Gülmek en iyi ilaçtır
  • NewsPDR Kimdir?
    NewsPDR Kimdir?
  1. 8 MART ÖZEL YAYIN
  2. Şizofreni
  3. Gülmek en iyi ilaçtır
  4. NewsPDR Kimdir?
VİDEO GALERİ
YUKARI